
Op 2 oktober worden de resultaten van het onderzoek van het CDA naar onveilige verkeerskruisingen gepresenteerd. Op het meldpunt van CDA Almere zijn 50 kruisingen gemeld.
Almere is uniek met het gescheiden verkeerssysteem. Almere heeft voor bussen, auto’s en fietsers elk een apart verkeerssysteem. Daardoor zijn er minder verkeersongevallen dan in andere steden. Toch zijn er kruisingen van fietspaden met autowegen en busbanen. Op bepaalde plekken gebeuren veel ongelukken. Omdat we veel verhalen hoorden over gevaarlijke fietskruisingen heeft het CDA schriftelijke vragen gesteld. Ook zijn we een meldpunt gevaarlijke fietskruisingen gestart op facebook. Met Rene Claessens (onze fractieassistent) heb ik alle kruisingen bezocht met de fiets en foto’s genomen ter plekke.
Het meest gemeld werd de kruising met de Bartokweg vlakbij het station Almere Muziekwijk. Daar vonden de laatste jaren ook de meeste ongevallen plaats. Verder waren er veel meldingen over de situatie bij het centrum van Almere Buiten na de herstructurering van het gebied. Daarnaast werden de kruisingen met de Evenaar (ook in Almere Buiten) veelvuldig gemeld. De CDA fractie vindt het belangrijk dat de jeugd veilig kan opgroeien in Almere en daar hoort ook veilig fietsen naar school bij. Op 2 oktober presenteer ik namens de fractie het overzicht van de meldingen op de Politieke Markt.
Helaas nogal vaag bericht de 49 kruisingen blijven onvermeld.
Waarschijnlijk is er ook geen rekening gehouden met aantal fietsers, aantal auto’s op de kruising.
Jammer voor de moeite.
De Bartokweg kruist de busbaan, bij groen licht moet ook op het fietspad gelet worden, dat is vragen om problemen
Ik heb namens het CDA de gemelde kruisingen overgedragen aan de wethouder. Er is nu een aantal ambtenaren aan het werk, zij bestuderen alle aspecten en komen met een rapport. Zij vragen ook advies aan een extern bureau. In februari verwachten zij gereed te zijn met een rapport. Ik heb de wethouder gevraagd om binnenkort met een tussenrapportage te komen. Wanneer u mee wil denken kan ik u de lijst met gemelde kruisingen toesturen. Dan graag een emailadres geven waar ik het kan toesturen.
Wat betreft de Bartokweg betreft: u hebt gelijk de combinatie van busbaan met daarachter meteen een fietspad wordt door veel mensen als een probleem ervaren ook op andere plekken. Bij de Bartokweg gaat dan ook om een kruising met een zeer druk fietspad. Daarnaast is het uitzicht van de andere kant gezien beperkt, waardoor fietsers niet op tijd gezien worden.
Het stopbord bij de Cesar Franckweg mist zijn doel. Er wordt niet of nauwelijks gestopt, helaas. Ik fiets daar dagelijks en een auto die echt stil staat voor de streep is een zeldzaamheid.